Бізнес-етикет по-французьки

О Франціє! Хто не захоплювався цією країною, а особливо її столицею. Ще десяток років тому вислів «Побачити Париж і померти!» сприймався, як можливість побувати у центрі туристичної насолоди та культурного дозвілля, куди можна поїхати на короткий термін і відпочити від активного ділового життя. У більшості випадків іноземці не розглядали Францію як країну для відкриття бізнесу, а лише як варіант для працевлаштування або отримання освіти в одному з французьких вищих навчальних закладів, до речі, безкоштовних.

За останні декілька років ситуація кардинально змінилась. Як повідомляє національне видання «Le Monde», до початку пандемії діловий клімат Франції перебував на найвищому рівні протягом останніх десяти років. І це не дивно. В країні стабільна економіка, прозора правова система і ефективний банківський сектор з низькими відсотковими ставками по кредитах, що неабияк привертає увагу бізнесменів України. Для прикладу, за даними Держстату України за 2021 рік, відбулося зростання товарообігу між Україною та Францією за рахунок збільшення товарного експорту (+51,6%). Серед компаній, які успішно оперують на ринку Франції, є і відомий волинський виробник і постачальник торговельного обладнання Міжнародний холдинг «Модерн-Експо».

Отож, якщо ви надихнулися ідеєю про розвиток своєї справи, чи ще у пошуках потенційних партнерів у Франції, покупців вітчизняної продукції, чи плануєте залучення інвестицій від французького бізнесу, Вам необхідно ознайомитися з деякими особливостями ділового етикету цієї країни. Виділимо основні 10 порад:

1. Призначайте ділові зустрічі завчасно і заздалегідь

Найкращий час для призначення зустрічей 11:00 ранку чи 15:30. Навіть якщо ви хочете здаватись пунктуальним, запізнення на 10-15 хвилин вважається нормою. Якщо зустріч проходить в будинку бізнес-партнера, бажано заздалегідь відправити квіти господині, а вино, як подарунок, краще не дарувати (якщо тільки це не дорогий елітний напій).

2. Формальність у Франції цінується дуже високо

Під час ділових зустрічей і перемовин з бізнес-партнерами необхідно дотримуватися дистанції і дотримуватися формальностей. Наприклад, при зверненні до людини, особливо при знайомстві, або до особи, яка займає керівну посаду, потрібно назвати своє ім'я та прізвище і обов'язково використовувати слова Monsieur або Madame. Відповідно до правил етикету співрозмовники при першій зустрічі називають своє ім'я та прізвище. Іноді й у зворотному порядку.

3. Створіть гарне перше враження

Спосіб життя французів дозволяє зробити висновок, що вони складають перше враження за зовнішнім виглядом. Якість ділового одягу, прикрас та аксесуарів, які ви надягаєте до офісу, принесе вам додаткові бонуси. Діловий костюм повинен бути основою вашого гардеробу незалежно від дня тижня. Концепція «неформальної п'ятниці» не дуже вітається у французькому діловому середовищі, так що у п'ятницю не поспішайте одягатися в улюблений светр і тим більше не одягайте кросівки! Усім своїм зовнішнім виглядом ви маєте демонструвати націленість на роботу. Зовні потрібно виглядати охайно, ніякої триденної щетини або яскравого макіяжу.

4. Використовуйте швидкі, легкі рукостискання

Привітання супроводжується легким рукостисканням, не дуже недбалим, але і без ризику травмувати руку. У середньому орієнтуйтесь на один-два рухи вгору-вниз. Вітання поцілунками на формальній зустрічі не вітається.

5. Французька передусім

Французи – великі патріоти своєї Батьківщини, з повагою ставляться до її історії, культури, мови. Багато громадян досить болісно ставляться до сьогоднішнього використання англійської як міжнародної мови спілкування, оскільки в минулому мовою міжнародних перемовин та дипломатичних зустрічей була французька. Тому гарне знання французької мови завжди буде високо оцінено вашими партнерами. Якщо ж французька мова вам не знайома, то на переговори варто підібрати кваліфікованого перекладача, який досконало володіє французькою. Також французи високо оцінять, якщо ви будете знати кілька фраз їхньою рідною мовою. Але зважайте на вимову, оскільки французи дуже чутливі до мовних помилокю.

6. Бізнес-картки

Якщо одна сторона вашої візитівки надрукована французькою, а інша – вашою рідною мовою, співрозмовник вважатиме це як прояв поваги та ввічливості. У Франції люди, зазвичай, пишуть своє прізвище великими літерами, щоб воно виділялося. Ви повинні зробити те саме.

7. Вивчіть французькі жести

Французи також відомі як своєю жестикуляцією, так і поцілунками (les bises). Якщо ви вперше у Франції, тоді вам може бути важко інтерпретувати значення певних жестів, які стали частиною повсякденного ділового життя. Ви повинні бути обережні, використовуючи жест «OK» (з'єднання великого та вказівного пальців у коло), який поширений в англосаксонських країнах. У Франції він означає «нічого», «непотрібний» або «нульовий».

8. Вивчіть правила етикету за обіднім столом

Французький бізнес-ланч – це вже подія. Будьте готові, що все буде довго та формально. Дуже важливе правило французького ділового етикету – тримати руки на столі, а не на колінах! Якщо до столу подаються вина Франції, то пам'ятайте, що чим частіше ви спорожнюватимете свій келих, тим частіше його наповнюватимуть. Якщо ви відчуваєте, що випили вже достатньо, то просто залиште вино на дні келиха – для всіх оточуючих це буде сигналом більше не наливати.

9. Не змішуйте ділове та особисте життя

У бізнес-середовищі Франції люди вважають за краще тримати професійне та особисте життя порізно і не змішувати їх. Це допомагає підтримувати ділові стосунки на робочому місці. Якщо відчуваєте, що вас потихеньку залучають до обговорення чийогось особистого життя, намагайтесь повернути розмову в ділове русло. І самі уникайте питань про особисте життя, сім'ю та про те, чим займалися у вихідні.

10. Останні кілька настанов від французького бізнесмена Стіва Феукуа: завойовуючи прихильність своїх колег чи партнерів по бізнесу, намагайся бути скромним та емпатичним, дивися співрозмовнику в очі при розмові, щоб виразити свою повагу. Французи не полюбляють вирішувати ділові питання під час обіду. Але якщо ж потреба обговорити деталі справи все-таки виникла, то варто це робити ближче до подачі десерту. І не забувайте, що у Франції той, хто запрошує на обід чи вечерю, зазвичай, платить за всіх.

Автор: Олена Ковальчук – засновниця агенції «AkademiK», доктор педагогічних наук, професор Волинського національного університету імені Лесі Українки.

Опубліковано 23/02/22. Друк в журналі "People UA" №4(56), весна 2022